Wat mij hielp om me minder depri te voelen?

In mijn vorige blog kon je lezen dat het een tijdje wat minder ging met me.
Ik haat het om te lang in een negatieve sfeer te blijven hangen dus gaf ik mezelf een flinke trap onder mijn kont ( jaja lenig) en vertel ik wat mijn plan voor nu is en wat me helpt om me een stuk beter te laten voelen.

Ik begin maar eerst dat als je down, depressief of een burn-out o.i.d. hebt, de bovenstaande zin heel makkelijk klinkt en je dat ook zeker niet meteen gaat lukken.
Ik gaf mezelf bewijze van zeven dagen per week een schop onder mijn billen, maar vaak werkte twee van de zeven schoppen maar.
Het liefst bleef ik in bed liggen en was ik te moe voor alles. Wel heb ik gemerkt dat er echt wel dingen zijn die kunnen helpen en die mij hielpen om me een stuk beter te laten voelen. Ik heb ontzettend veel mailtjes gekregen van vooral vrouwen en mama’s die in dezelfde soort situatie zitten of zaten.
Met deze blog hoop ik dus ook dat ik wat tips kan geven.

Jezelf energie geven

Wel een van de moeilijkste dingen als je ‘op’ bent en het liefst alleen maar in bed blijft liggen. Mijn tip is echt doe dit niet!
Ik weet inmiddels dat het soms niet te doen is en je de kracht niet hebt, maar hoe vaker ik de jongens naar school bracht en erna weer terug mijn bed in kroop hoe downer ik me voelde daarna. Je hebt dan en niets bereikt en niks om energie uit te halen. Op die twee dagen dat mijn schoppen wel hielpen haalde ik ook meteen alles uit de kast wat ik de rest van de week had verwaarloosd zoals het huishouden, bloggen, boodschappen doen, werken en nou ja noem maar op.
Het grappige was dat die twee keer in 1 week vaak ook de twee dagen achter elkaar waren. Ik voelde me dan zo positief en energie vol dat ik dit de dag erna ook wilde, maar daarna weer kapot was en dus weer vijf dagen had om bij te komen. Oooh wat klinkt dit down zo ben ik totaal niet, maar sorry its the true story.

Niet teveel hooi op je vork nemen

Wat ik hiervan dus heb geleerd is dat het beter is dat je niet teveel hooi op je vork neemt, wat ik deed.
Beter verdeel je taken over 1 week en moet je vooral proberen per dag te leven.

Plannen

Ik kreeg altijd kippenvel van planningen. Wij hebben zelfs in huis geen klok..
Toch is het vooral als je niet zo lekker in je vel zit goed om ’s ochtends even rustig aan tafel met een kop thee te gaan zitten en te denken: Wat wil ik vandaag echt bereikt hebben en wat geeft mij energie. Al zijn het maar twee dingen 1 wat moet en 1 wat jou energie geeft, het hielp mij erg!

Naar buiten!

Wel het laatste waar je zin in hebt vooral als je net als mij in de winterperiode down bent. Het liefst deed ik vijf elektische dekens aan en ging ik met heel veel fastfood in bed liggen.
Ik kan wel vertellen dat je jezelf er alleen maar dieper intrekt en een wandeling met tegenzin uiteindelijk mij meer goed deed!

Gezond eten

Oke ik voel me een beetje slecht om dit te typen omdat ik hier zelf helemaal niet goed in ben, maar na dit toch echt geprobeerd te hebben merkte ik dat mijn energie toch echt omhoog ging. Gezond eten is zo belangrijk want als je je plat gezegd k*t voelt neig je er ook sneller naar om naar vette zooi te grijpen. Heel lekker soms op een rot moment, maar zorg wel voor de voedingstoffen die je lichaam nodig heeft. Ik heb hier een hele tijd maling aan gehad, maar wat mij hielp was om te denken, mijn lichaam laat me leven, mijn benen laten me lopen, mijn hersens laten mij denken en noem maar op. Dit klinkt misschien heel zweverig, maar als je kijkt hoe alles functioneert, het best erg om dat te verwaarlozen.

Slapen

Nachtrust is geloof ik wel duidelijk dat dit gaat helpen om je beter te voelen. Weer iets wat ik niet deed en nog steeds soms lastig vind. Ik ben echt een avond-nachtmens omdat ik zoals nu ik deze blog schrijf dan de drie mannetjes op bed heb liggen en dan ook daadwerkelijk even door kan. Toch heb ik gemerkt dat de dagen met meer slaap beter zijn voor mezelf.

Socializen

Ik merkte dat ik zo geeeen behoefte had aan andere mensen. Niet om de mensen, maar het vergde me gewoon teveel energie dacht ik.
Toch is het heel belangrijk om, om te blijven gaan met andere mensen hoe moe je ook bent. Het geeft mij nu ik hier in Ermelo ook zoveel lieve leuke mensen heb leren kennen juist energie ( Ik verhuisde natuurlijk 3,5 jaar geleden van Zwolle naar Ermelo waar ik echt niemand kende) en mede daarom ook in een dip raakte omdat ik gewoon een kluizenaar werd, oke lekker overdreven, maar ik zat op de fiets met Sem voor de eerste keer en ik weet nog hoe enthousiast ik fietste en selfies maakte van ons eerste fietsritje samen. Op de terug weg zat ik huilend op de fiets omdat ik gewoon naar niemand toe kon fietsen. Inmiddels ben ik heel blij ik hier heel erg veel mensen heb leren kennen en die zijn mij dan ook erg dierbaar. Ze hielpen mij ook om uit de dip te raken en gaven mij de energie om ook weer naar mijn lieve vrienden-vriendinnen & familie in Zwolle te rijden is. Socializen dus!

Stay real!

Als laatste waar ik geen last van had, maar me wel voor kan stellen dat veel hiermee te dealen hebben is dat veel vooral op social media alles perfect lijkt! Geloof mij maar dat ook die mensen ruzzies hebben, een pukkel hebben of onzeker zijn. Tegenwoordig kun je miljoenen filtertjes gebruiken om jezelf op barbie te laten lijken en geef ik toe dat ook ik af en toe mijn pukkel wegwerk, maar onherkenbaar op een foto verschijnen gaat mij iets te ver. Ik krijg veel vragen over de vintage look van mijn foto’s en dat is eigenlijk iets wat ik creeer door 2 filters dus NEE ook mijn foto’s zijn niet perfect, maar toch een klein beetje niet helemaaaal realiteit. Wat ik de laatste tijd doe zoals je kon zien in stories is dat ik een bikini foto plaatste met een platte buik, maar na mijn sparerib vreet bui ook de 5 maanden zwangere look i like foto deelde. Geloof dus niet alles wat je online ziet!

Verder kan ik nog heel veel andere dingen opnoemen, maar wil ik mijn blogs niet te lang maken. Ik probeer nu zo healthy mogelijk te leven en ja ik ga zelfs een abonnement op de sportschool nemen! Wie had dat gedacht;-)

Ik kreeg natuurlijk heel erg veel privé berichtjes waarin ontzettend veel volgers zich herkende in mijn situatie.
Sommige zitten nog steeds in deze situatie en gelukkig zijn er ook veel die net als mij juist geleerd hebben van deze periode en er sterker uitkomen als persoon!
Wat ik heel tof zou vinden is om elkaar te helpen dus als je hieronder een reactie kunt achterlaten met wat jou hielp in een mindere periode en wat jouw energie gaf, is dat natuurlijk super!

Thnx voor het lezen lieve jullie!

mommysworld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *